måndag 18 april 2011

Slutet gott - allting gott

Så var det dags.
Efter nästan tre år och niohundra inlägg är stunden kommen. Välkommen till ännu en bloggbegravning, signerad Söderlund.

Den här bloggen startades natten innan jag skulle påbörja journalistutbildningen i Sundsvall. En knapp månad senare hade Mittuniversitetet snappat upp min nystartade blogg i cyberrymden och vips så var jag skolans officiella studentbloggare. Studierna blev därmed ännu tydligare det nav som drev bloggen framåt. Och i konsekvensens namn borde den här bloggbegravningen ägt rum direkt efter att jag avslutade mina studier - vilket också under lång tid varit tanken.

Problemet var bara att det inte blev någon tydlig slutpunkt:
17 december 2010 blev våran uppsats godkänd.
En månad senare avslutade jag min sista kurs.
Och ytterligare en månad senare fick jag mitt examensbevis.

När examenspapprena damp ner i brevlådan i februari stod jag där med min digitala yxa - redo att avrätta http://vad-ar-grejen.blogspot.com/ . Men så blev det inte. För några veckor sedan gick dessutom mitt studentkort ut - och därmed klipptes navelsträngen till studentvärlden, kanske för gott.

Att bloggen levt på lånad tid syns om man tittar på min header. "Vad är grejen? En blogg om hur en livslång dröm går i uppfyllelse." Drömmen som åsyftas är givetvis den att bli journalist. Och när man läser första ordet i raden under - den där ena halvan av ordet numer är struket - så blir det ganska tydligt att drömmen redan har gått i uppfyllelse. Grejen med Vad är grejen? är alltså historia.

Nu ska den uppnådda drömmen förvaltas, men på den resan kommer inte den här bloggen att vara med. Kanske startar jag en ny, sjätte blogg. Kanske börjar jag twittra igen. Just nu vet jag inte.

Till dess att jag hittar någon ny anledning till att sprida ut mina tankar och ord för allmän beskådan får statusraderna på facebook fungera som substitut för mitt skrivberoende. Eller så satsar jag på att hamra på mina tangenter utan att någon utomstående får läsa (va, kan man göra så år 2011?). Vi får se, helt enkelt.

Nu återstår väl bara det obligatoriska: tack till alla som läst och kommenterat, mejlat och ryggdunkat genom åren.

Och så äntligen: vila i frid bloggen.

4 kommentarer:

Fredrik sa...

Peace!

Emil sa...

Tack för den här tiden!

JP sa...

Men Tobias Mats Soderlund (right?), klart du ska ha en blogg..Okej vi kan gora en deal, om jag startar en blogg till sommaren sa maste du ocksa gora det! OK? :)

Tobbe sa...

JP: Haha, det ska vara Mats Tobias om man ska vara petig ;)
Vi får se hur det blir med den där dealen!