fredag 18 februari 2011

Den eviga pappersjakten

En person som jag kände för några år sedan brukade säga:
"Life is just a long paper chase."
Ett lite tråkigt sätt att se på livet tyckte jag - men det ligger faktiskt en hel del i det där. Vissa kanske inte bryr sig om alla dessa papper lika mycket som han gjorde. Men det finns en del papper som är väldigt sköna att ha. Ett sådant papper damp ner i mitt brevinkast för några dagar sedan. Nämligen mitt examensbevis.

Nu har jag alltså min Filosofie kandidatexamen med huvudområdet journalistik - även på papper. Och visst var det en trevlig känsla att läsa igenom mina studieresultat som fanns bifogade. Tre års studier avklarade på två och ett halvt år, utan en enda omtenta och med överlag ganska trevliga bokstäver i betyg.

Om det blir något mer plugg för mig i framtiden återstår att se. Men jag känner att jag med det här pappret i min hand kan vara nöjd med vad jag har uppnått i den akademiska världen nu.

Nu är det bara alla andra viktiga papper kvar att jaga. De två stora pappersmålen just nu: fast jobb och egen lägenhet i Stockholm. Det kommer säkert gå som en dans det med!

Bachelor of Arts with a major in Journalism.

4 kommentarer:

Johanna sa...

Avis! Jag vill också ha, nu nu nu!

Tobbe sa...

Snart så, Jojo ;)

Ellen sa...

Hej! Jag är mitt uppe i det stora valet av högskole/universitetsutbildning och jag behöver HJÄLP!
Jag vill läsa till journalist men det vore nästan till fördel om det inte var en ren journalistutbilning. Med detta menar jag något i stil med journalistik och multimedia som jag sett att Södertörns högskola och även Linnéuniversitetet erbjuder. in första fråga till dig är om det program du läser har erbjudit något annat än ren journalistisk utbildning. Och hur är utbildningen upplagd, mycket teoretiskt/praktiskt arbete? Praktikperioder osv? Och så till min sista fråga; har du hört något om andra liknande program vid andra universitet och vad skulle du då rekommendera?

Är SÅ tacksam för svar, det vore guld värt!

//Ellen

Tobbe sa...

Hej Ellen, sorry för sent svar, du lyckades kommentera samma dag som jag reste iväg utomlands. Skicka iväg ett mejl till mig på tobbe.soderlund@hotmail.com så ska jag försöka svara på dina frågor!