fredag 17 december 2010

Färdigutbildad journalist!

Examineringen är över.
Uppsatsen blev godkänd.
Jag är färdigutbildad journalist!

Vid lunchtid fredagen den 17:e december år 2010 tog min tid som journaliststudent slut. Denna för mig stora stund avklarades utan något pompa och ståt. Examinatorn räckte bara över ett papper med en bokstav på. Och då denna bokstav inte var ett F var två och ett halvt års utbildning plötsligt över. Men även om händelsen i sig var väldigt nertonad exploderade det fyrverkerier inom mig. Här står jag nu. Tjugoett år ung med en avklarad journalistutbildning. Lite stolt är jag faktiskt.
Får man lov att vara det?

Innan jag plockar ut min examen har jag dock en kurs kvar att avklara. En kurs i grafisk design som ska avsluta den frivilliga termin som jag egentligen skulle börjat att läsa i januari, men som jag istället har pluggat parallellt med journalistutbildningen. Den kursen tar slut om ganska precis fyra veckor - sedan ska jag plocka ut min filosophie kandidatexamen i journalistik.

Så.Var det allt? Är skolgången över nu? Har jag nått min slutpunkt inom skolväsendet efter nästan sexton år? Nja, det vet jag inte. Trots att jag har mitt examensbevis i januari och ska jobba i vår har jag inte kunnat låta bli att tacka ja till en distanskurs på halvfart under vårterminen.
Än vill jag inte klippa navelsträngen helt!

2 kommentarer:

Emil sa...

Grattis!
Riktigt starkt jobbat att plugga in sista terminen i förväg. Själv börjar jag ana slutet på utbildningen, med sex månader kvar till examen. Och precis som du tar jag nog någon kurs till hösten, jag vill inte riktigt släppa taget än.

Tobbe sa...

Tack så mycket!
Kämpa ända in i kaklet ;)