söndag 1 februari 2009

Journalister är en udda art som förväntas klara sig utan mat och sömn under långa tidsrymder

Igår fick jag följande kommentar på bloggen:
"Jag hade kunnat gå i din klass, sökte också till journalistik i Sundsvall, men kom in i Kalmar istället. Lustigt det där, hur det blir. Anyway, hur är utbildningen i Sundsvall? Jag tycker vi har det lite väl enkelt och slappt här nere, på gränsen till att man tappar motivationen. Jag trodde det skulle vara hårt att plugga till journalist, men skenet bedrog tydligen."

Det lustiga är att jag under de senaste veckorna gått och haft ett inlägg i huvudet. Ett inlägg där jag (än en gång) skulle berätta hur underbar den här utbildningen är. Hur otroligt motiverande studierna är och hur otroligt tuff nuvarande kursen är.

Två veckor teve har varit tokkul. En inriktning inom journalistiken jag aldrig ägnat någon större tanke åt visade sig vara riktigt intressant och jag tycker det är jättetråkigt att vi inte får mer tid åt det. Nu väntar istället två veckor med tidningsfördjupning. Som rivstartar imorgon.

Och med rivstart menar jag följande:
08.15 - 10.00 Kommunjournalistik
10.00 - 12.00 Sundsvalls kommun
12.00 - 15.00 Skriva artiklar
15.00 - 17.00 Redovisning

Okej, åtta-fem, låt vara utan tid för lunch inplanerad, men so far låter det väl kanske inte alltför jobbigt. Men då bör det läggas till att dagen inte slutar där.

20.30 - 02.00 Studiebesök ST/tryckeriet

När vi redan har kommit en bit in på tisdagens dygn så kan jag ju berätta att även den dagen är en åtta-fem-dag, dock med en timmes lunch inplanerad. Och ungefär där klockan 17 på tisdag då jag skulle vilja kollapsa är det språngmarsch iväg till boogiewoogie-kursen - innan ännu en åtta-fem-dag...


Jag kanske inte svarade riktigt på din fråga Emil. Men är det något jag är dålig på är det väl att fatta mig kort - särskilt när det finns så mycket (positivt) att berätta. Jag skulle i alla fall verkligen råda alla som vill plugga journalistik på universitet att komma till Sundsvall. Skicka gärna iväg ett mejl om du har några särskilda funderingar på utbildningen.
(Du är varmt välkommen att ringa också, om du mot förmodan skulle hitta en stund på dygnet jag har tid att snacka...)

4 kommentarer:

Emil sa...

Oj, ni verkar ha fruktansvärt mycket högre tempo än oss. Bara genom att titta på det schema du visar kan jag konstatera att vi aldrig haft en så jobbig dag. Oftast går vi bara 3 timmar per dag, antingen 9-12 eller 13-16. Jag är säker på att ni kommer vara betydligt bättre förberedda än oss när ni kommer ut i yrkeslivet. Våra deadlines är löjligt långa och ambitionsnivån i klassen är ibland lägre än den på gymnasiet. Vi har knappt haft någon riktig journalistisk uppgift ännu. Eller jo, ett reportage och två intervjuer, men samtliga hade alldeles för lång deadline för att man skulle känna någon press eller verklighetsförankring. Möjligen vill högskolan behålla så många studenter som möjligt och har därför en mjukstart på utbildningen, vi har ändå haft ett par avhopp. Men det kan ju bli fel på andra hållet, att folk hoppar av för att kraven är för låga och man tappar motivationen. Själv tänker jag fullfölja utbildningen här i Kalmar, trivs med allt annat här och har ingen större lust att börja om från början. Lade till dig på msn föresten, diskuterar gärna vidare där.

Tobias Söderlund sa...

Jag ska väl inte påstå att den här kursen är särskilt signifikativ för hela utbildningen, det är inte så att vi har 8-17 schemalagt hela tiden. Men under den här 15p kursen är det ganska galet och hur mycket praktisk övning som helst.
Pratar gärna vidare på msn =)

Anonym sa...

Hej!
Jag läser för närvarande Biologiprogrammet 180 hp, men funderade länge (innan jag hastigt bestämde mig) på att bli journalist eftersom det länge varit ett stort intresse. Tänkte därför fråga hur det faktiskt är och om det finns några möjligheter för en biologistuderande att sadla om till journalist?

Tack på förhand!

Tobbe sa...

Hej anonym!

Möjligheter finns väl alltid. Journalister med specialkompetenser kan ju alltid vara eftertraktade "på rätt ställe". Hur många ställen du skulle ha nytta av dina biologistudier på vet jag dock inte.

Att jag själv pluggade till journalist är förmodligen mitt livs bästa beslut - även om arbetsmarknaden inte är den bästa i dagsläget...

/Tobbe