onsdag 12 januari 2011

Samma gamla Aftonbladet?

Shit, jag skrev det i förra inlägget, med först nu slog det mig på riktigt - om en vecka är jag tillbaka på den rosa redaktionen och gör tidning.

Eller tillbaka och tillbaka ...

Sedan jag jobbade på Sportbladet senast har redaktionen faktiskt flyttat från Globen till City, så riktigt tillbaka blir det ju inte. Och inte nog med det. När jag i dag köpte tidningen för första gången på några dagar fick jag den största chocken som en kvällstidning givit mig på mycket länge - Aftonbladet har bytt typsnitt!!! Akzidenzerna var plötsligt som bortblåsta! Okej, Sportbladet har än så länge kvar de gamla bekanta bokstäverna, men det insåg jag först efter några minuters djupandning.
Sånt här måste man förvarna mig om ju!

För att spä på förändringarna ytterligare finns det en chefredaktör som nu påstår att Aftonbladet inte längre är Sveriges största dagstidning. Nu kan man ju tolka siffror på lite olika sätt - och nämnda chefredaktör försöker slå världsrekord i blogginläggslängd när han ska förklara hur han tänker. Visst är det klart att tidningarna vinklar mediestatistiken så att det blir fördelaktigt för den egna tidningen (och visst är jag lite partisk), men jag väljer i alla fall att se det som att jag om sju dagar åter sitter på Sveriges största dagstidning och jobbar. Samma gamla Aftonbladet - trots förändringarna. Kul ska det bli!

Inga kommentarer: