torsdag 28 oktober 2010

Bra skit! XXXIX

Jag är så sjukt imponerad av Daniel Adams-Ray.

På något sett har jag alltid fascinerats av rap-genren. Sättet som rappare använder språket, leker med orden och förmedlar sina budskap på tilltalar mig. Att sedan många rappar om saker som inte tilltalar mig särskilt mycket har gjort att jag inte har lyssnat så mycket på genren genom åren.

Men några jag har lyssnat väldigt mycket på är Snook, eller Daniel Adam-Ray och Oskar Linnros som de egentligen heter. I år har dock båda inlett solokarriärer - och ärligt talat tycker jag att de låter ännu bättre var för sig, trots att båda verkar ha lagt sina rap-talanger lite åt sidan. Personligen tycker jag att Oskar Linnros har släppt årets bästa album på svenska (nej, jag är inget stort fan av Håkan Hellström). Men året är inte slut och han kommer få hård konkurrens - av sin gamla partner från Snook.

Två singlar är släppta och nästa vecka kommer Daniel Adams-Rays solodebutalbum Svart, vitt och allt däremellan. Och vilken succé han gör. Hans andra singel Gubben i lådan är just nu den mest spelade på Spotify i Sverige - överst på pallen före doldisarna Eminem och Rihanna.
Men varför är jag då så imponerad av just denna kille?
Jo, Daniel Adams-Ray kom nämligen till Sverige först som 14-åring och började då på allvar lära sig det språk som han behärskar på ett sätt som många svenskfödda aldrig kommer i närheten av. Efter mindre än tio år i landet hade han hunnit vinna titlar som Årets rappare och SM-guld i freestylerap. Och det är just denna språkbegåvning (han pratar faktiskt fem språk flytande!) som gör mig så imponerad.

Nu blev det mycket snack och lite musik här! Jag ser hursomhelst väldigt mycket fram emot hans kommande album - men tills dess får jag fortsätta nöta de två låtarna som redan är släppta.



Dum av dig - Daniel Adams-Ray

Inga kommentarer: