tisdag 5 oktober 2010

Akademisk härdsmälta i min hjärna

Ny kurs. Nya böcker att läsa. Som tur är får vi återgå till modersmålet i den nya kurslitteraturen, men det är ändå inte så att jag känner för att kasta mig över böckerna. När jag fick hem den nya litteraturen från en av nätbokhandlarna höll jag på att somna bara av att läsa baksidan på en av böckerna. Jag vet inte om det beror på mitt underliggande agg mot det akademiska språket, men jag tycker inte riktigt att baksidestexten lyckades särskilt väl med att locka till läsning. Eller vad säger ni?

Boken behandlar en rad vetenskapsfilosofiska problemställningar som är livligt diskuterade i modern samhällsvetenskap: hypotetisk-deduktiv metod, förklaringstyper och prediktion, meningsförståelse och hermeneutik, metodologisk individualism och kollektivism, rationalitet och relativism, forskning och värdefrihet. Dessutom innehåller boken några traditionsorienterade kapitel, som ger en presentation av tre tongivande riktningar i 1900-talets vetenskapsfilosofi: logisk empirism, kritisk rationalism och postempirism (Kuhns paradigmteori, Lakatos teori om forskningsprogram och Feyerabends vetenskapsteoretiska anarkism).

Puh! Och det där var inte ens hela beskrivningen ... Men när jag väl öppnade boken och började läsa var det faktiskt inte så ointressant som baksidan ville påskina.
(Bara nästan.)

2 kommentarer:

Emma sa...

Usch, usch, usch, usch och USCH! Jag skulle gärna se att mina böcker bara råkade komma bort på posten så att jag har något att skylla på när jag kuggar den här tentan!

Tobias Söderlund sa...

Haha, nej Emma, du ska inte alls skylla på det - för du kommer klara den här tentan galant :)