onsdag 16 juni 2010

Tänd till nu då!

När VM i Sydafrika gick in på den femte speldagen hade jag stora förhoppningar på att få se bra fotboll. Precis som jag haft inför alla tidigare VM-dagar. Men ännu en dag måste tyvärr sammanfattas med en lätt känsla av besvikelse.

VM hittills känns som ett svårtänt fyrverkeri på nyårsafton. Man vet att det kommer börja smälla någon gång, det måste ju göra det - vi som har väntat så länge på det här. Men stubinen verkar inte riktigt vilja vara med. Visst har det gnistrat till ett par gånger. Tyskland och Sydkorea har varit de största glädjeämnena. Och bara det säger väl en hel del. Om syndabocken till tråkspelet är Jabulanin, vuvuzelan eller det afrikanska vintervädret vet jag inte - men snart måste VM verkligen tända till!!

Efter 0-0 mellan Elfenbenskusten och Portugal i dag, och efter en mållös första halvlek med Brasilien på planen - då började det nästan kännas hopplöst. Men Maicon räddade kvällen från en underhållningsmässig katastrof i alla fall. 2-1 mot Nordkorea var dock inte riktigt vad jag hade önskat mig.

Nu hoppas jag verkligen att Spanien kan få fyr på den här VM-raket i morgon så att alla andra lag kan följa efter och börja spela fotboll. Eller varför inte Chile redan i första matchen? Det hade också varit uppskattat.

Inga kommentarer: