onsdag 16 juni 2010

Stridsvagnar och obalanserade tvättmaskiner

Okej, här kommer nattens tredje blogginlägg - sedan ska jag ta och knyta mig!

Fick ett sms från min bror tidigare i natt. Han klagade på att jag prioriterade att blogga om en nyhet om en sköldpadda istället för om en jordbävning i mina gamla hemtrakter.
So bro, this one is for you!

Jag tycker nyhetsrapporteringen från jordbävningen där hemma är smått fantastisk. Det var länge sedan Västerbotten var så högt upp på alla stora mediesajter. Och det är väldigt många roliga citat som tidningarna har lyckats skrapa ihop från de skakade människorna i norr. Här är ett axplock:

– Vi var så glada att det gått bra för Nordkorea. Vi trodde det var en stridsvagn som kom. Det skakade ordentligt.
(Anita Enmark till Aftonbladet. Vet inte vad som är roligast, att hon tycker att Nordkoreas förlust var en framgång för dem, att hon verkar tycka om när det går bra i fotboll för en kommunistdiktatur, eller att hon trodde att det kom en stridsvagn på gatan i Skellefteå och på något sätt kopplar det till fotbolls-VM. Hursomhelst, skönt citat Anita - jag ringer när jag behöver spännande pratminus!)

– Det påminde om två Viggenplan som går igenom ljudvallen på låg höjd, där allt i huset vibrerar. Fast två gånger innom loppet av några få sekunder. (Också Aftonbladet.)

- Det var som en obalanserad tvättmaskin som började centrifugera. (Hockeyspelaren David Rundblad till NSD. Kanske mitt absoluta favorit-citat. Killen verkar ha stenkoll på tvättmaskiner trots sina unga år. Kul av NSD att ringa upp en lokalkändis - men hur de kom fram till just en 19-årig hockeyspelare vettefan. Men kul blev det!)

– Jag höll på att få en hjärtinfarkt. Jag är nästan skakis fortfarande. (Gunilla Lindahl till Expressen.)

– När det var över började fåglarna pipa förtvivlat.
(Malin till TT. Poetiskt.)

Förutom dessa fantastiska citat är jag fascinerad över att alla medier verkar tycka att en facebook-grupp är relevant information att ha med i rapporteringen.

Inga kommentarer: